W jakich samochodach po mistrzowskie tytuły

Zamknij formularz
*
*
*
Twoja wiadomość została wysłana.
Dziękujemy.

W Rajdowych Mistrzostwach Europy (FIA ERC) zawodnicy walczą nie tylko o tytuł w klasyfikacji generalnej, lecz także w poszczególnych klasach przeznaczonych dla załóg w różnych typach samochodów. Jak wygląda struktura kategorii w europejskim czempionacie i w jakich samochodach załogi ruszą do walki w ORLEN 77. Rajdzie Polski, który zainauguruje sezon FIA ERC?

FIA ERC 1

Do tej klasy zaliczane są samochody R5, nazywane obecnie Rally 2. Są to najszybsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje dopuszczone do startów w tzw. mistrzostwach regionalnych, czyli rozgrywkach niższych od światowego czempionatu. Zalicza się do nich zarówno mistrzostwa kontynentów (jak FIA ERC), jak i krajowe cykle. Samochody Rally 2 mają turbodoładowane silniki o pojemności do 1,6 litra. Te jednostki rozwijają około 290 KM, a moc przenoszona jest na wszystkie cztery koła. Kalendarz obejmuje osiem rund, ale do końcowej klasyfikacji liczy się siedem najlepszych wyników.

FIA ERC 2

To kategoria przeznaczona jest dla załóg, które ścigają się tzw. samochodami produkcyjnymi. Pod tym określeniem kryją się rajdówki, które bazują na seryjnych modelach i są dostosowane do rajdowej rywalizacji poprzez ograniczony zakres przeróbek. Mogą to być auta grupy N4 – z mocnymi, turbodoładowanymi silnikami i napędem 4x4 (np. Mitsubishi Lancer czy Subaru Impreza), ale też nie mniej widowiskowe samochody RGT, czyli konstrukcje z napędem wyłącznie na tylną oś. Rajdówki RGT budowane są m.in. na bazie Abartha 124 czy Porsche 911 GT3 (generacja 997).

FIA ERC Junior

Juniorskie kategorie, to ważna część mistrzostw Europy. Stworzono je z myślą o młodych kierowcach. W sezonie 2021 w FIA ERC zadebiutują samochody Rally 3, czyli zupełnie nowe konstrukcje wprowadzone, by wypełnić „lukę” między rajdówkami Rally 4 (patrz niżej) i Rally 2 (R5). Obecnie jedynym samochodem klasy Rally 3 jest Ford Fiesta, zbudowany przez krakowski oddział M-Sportu. Auto ma 3-cylindrowy, 1,5-litrowy silnik o mocy około 215 KM, przekazywanej na wszystkie cztery koła za pośrednictwem pięciostopniowej skrzyni biegów. I właśnie samochodami Rally 3, wyposażonymi w opony Pirelli, kierowcy w wieku do 28 lat będą walczyć o triumf w kategorii FIA ERC Junior. Czeka ich sześć rund, w tym ORLEN 77. Rajd Polski, z czego do klasyfikacji liczy się pięć najlepszych rezultatów. Zwycięzcy otrzymują nagrodę w postaci pięciu startów (pełen sezon) w Junior WRC – młodzieżowym cyklu w mistrzostwach świata.

FIA ERC 3 i FIA ERC 3 Junior

O punkty i tytuły w tych klasach można walczyć korzystając z rajdówek klasy Rally 4. Przykładami takich aut są Peugeot 208 oraz Ford Fiesta. To tańsze konstrukcje, napędzane tylko na jedną oś. Mają moc około 200 KM, ale zaawansowane zawieszenie sprawia, że można nimi jeździć bardzo szybko. O tytule w ERC 3 decyduje suma punktów z siedmiu najlepszych występów (na osiem rund zaplanowanych w kalendarzu). Z kolei do klasyfikacji ERC 3 Junior (kierowcy do 27 lat) liczy się pięć wyników z sześciu rund, w tym ORLEN 77. Rajdu Polski. „Juniorzy” rywalizują nie tylko o puchary. Najlepsza załoga sezonu FIA ERC 3 Junior może zdobyć finansowanie pełnego programu startów samochodem Rally 3 w kolejnym sezonie mistrzostw.

Klasyfikacja zespołów

Rajdy samochodowe to sport zespołowy. O końcowym sukcesie nie decydują wyłącznie wysiłki kierowcy i pilota, lecz skuteczność i zaangażowanie całego sztabu ludzi. Stąd też w mistrzostwach Europy o tytuł mistrzowski mogą rywalizować także zespoły. W każdej z rund dana ekipa może nominować do punktowania w klasyfikacji zespołowej maksymalnie trzy załogi – w samochodzie dowolnej klasy. Do punktacji wliczane są wyniki dwóch najwyżej sklasyfikowanych załóg z danego zespołu. Z kolei klasyfikację roczną (generalną) ustala suma punktów z siedmiu najlepszych występów zespołu.

Abarth Rally Cup

To puchar w ramach mistrzostw Europy, w którym – jak nazwa wskazuje – rywalizują załogi w samochodach Abarth 124 Rally. Z ośmiu rund FIA ERC 2021, do kalendarza Abarth Rally Cup zalicza się sześć rajdów – cztery asfaltowe i dwa szutrowe. Pierwszym z nich jest ORLEN 77. Rajd Polski.

Clio Trophy by Toksport WRT

To rozgrywki powołane z myślą o kierowcach rozpoczynających swoją rajdową przygodę, niezależnie od wieku. Za przygotowanie i serwisowanie samochodów odpowiada renomowany zespół Toksport WRC. Wszyscy zawodnicy będą się ścigać identycznymi Renault Clio Rally 5 w pięciu rundach europejskiego czempionatu. Klasa Rally 5 to najbardziej przystępna kategoria rajdówek dopuszczonych do startów w FIA ERC – o mocy około 180 KM i z napędem na przednią oś.