Jubileuszowa iluminacja na elewacji PGE Narodowego upamiętni 40-lecie Solidarności

Zamknij formularz
*
*
*
Twoja wiadomość została wysłana.
Dziękujemy.

PGE Narodowy bierze udział w ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej, której celem jest upamiętnienie 40-lecia Solidarności. 31 sierpnia 2020 roku po zmierzchu na elewacji Biało-Czerwonej Twierdzy wyświetlony zostanie napis "40! Solidarność".

Zadaniem kampanii społeczno-edukacyjnej realizowanej przez Narodowe Centrum Kultury jest zaprezentowanie odbiorcom dziedzictwa Solidarności, przypomnienia kluczowych wydarzeń, które doprowadziły do podpisania Porozumień Sierpniowych oraz najważniejszych postulatów w nich zawartych.

"PGE Narodowy jako jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc Polski, jak i integralna część Warszawy, wpisuje się w codzienny dyskurs społeczny, jest miejscem, które kojarzy się z narodowymi wartościami. Nie wyobrażamy sobie, aby nie uczestniczyć w wydarzeniach i rocznicach ważnych dla Polaków i dlatego dzisiaj na elewacji obiektu rozbłyśnie 40! Solidarność. Cieszymy się, że możemy włączyć się w szeroko zakrojone działania upamiętniające tę rocznicę." – mówi Włodzimierz Dola, Prezes Zarządu operatora PGE Narodowego.

40 lat temu, 31 sierpnia 1980 r., w Polsce doszło do jednego z najbardziej nieoczekiwanych wydarzeń XX wieku. Fala strajków doprowadziła do zgody władz na powstanie niezależnych związków zawodowych.

"Powstanie i «karnawał Solidarności» oraz podpisanie Porozumień Sierpniowych w 1980 r. należą do najważniejszych wydarzeń w powojennej historii naszego kraju. To nie tylko kamienie milowe na długiej i wyboistej drodze Polaków do demokracji i suwerenności, ale również kamienie, które poruszyły lawinę ustrojowych przemian 1989 r. w Europie Środkowo-Wschodniej. Zwycięstwo, do którego drogę otworzyła przed 40 laty Solidarność - związek zawodowy i zarazem jeden z największych ruchów społecznych na świecie, było możliwe dzięki polskiemu umiłowaniu wolności i tradycjom patriotycznym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie." — podkreśla prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.

W ramach kampanii organizator zaplanował m.in. murale w miastach, gdzie były podpisywane Porozumienia Sierpniowe oraz w stolicy, ponadto widowisko przypominające wydarzenia Sierpnia 1980 roku w Łodzi oraz wystawy plenerowe w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Lublinie.